برگ هاي پرخاصيت!


 

ترجمه: گلناز ميكائيليان




 
زيرعنوان: نگاهي به كاهو و اثراتي كه بر سلامت و شادابي ما دارد
كاهو جزء "خانواده سبزي هاي مركب" است كه بومي آسيا و اروپا بوده، اما امروزه در سراسر دنيا پرورش مي يابد. كاهو در انواع خاك ها مثل باتلاق ها و يا شنزارها قابل كشت است. نور آفتاب كافي، هواي خنك و رطوبت زياد آن را پايين مي آورد.
"الكالوئيد" موجود در كاهو خاصيت درماني دارد. تقريبا همه انواع كاهو از كالري كمي برخوردارند و هر كدام از آنها داراي خواص غذايي ويژه اي هستند. كاهوي رومانيايي از انواع ديگر كاهوها مغذي تر است و سرشار از ويتامين هاي آ، ب1، ب2 و سي و همچنين اسيد فوليك، منگنز و كرم است ضمنا، "كاهوي آيس برگ" سرشار از "كولاين" است. برگ هاي خاري كاهو پنج برابر مغذي تر از برگ هاي داخلي آن است. بنابراين مي توانيد برگ هاي كاهو را مصرف كنيد.

تاثير كاهو بر سلامتي
 

- تمامي انواع كاهو سرشار از "كلروفيل" و ويتامين كا هستند.
- از آنجايي كه داراي كالري اندك است. براي افرادي كه رژيم لاغري را دنبال مي كنند بسيار سودمند است.
- سرشار از آهن است. آهن يكي از مهم ترين عناصر در بدن است و در مواقعي كه بدن با خونريزي شديد روبه روي مي شود به سرعت تشكيل گويچه هاي قرمز خون مي پردازد.
- عنصر منيزيم در كاهو به وفور به چشم مي خورد. اين ماده نقش حياتي در بدن داشته و براي سلامتي و بهبود عملكرد مغز، بافت عضلات و اعصاب نقش اساسي دارد.
- با تركيب عصاره كاهو، عصاره اسفناج و عصاره هويج رنگ طبيعي موهايتان حفظ مي شود.
_ براي درمان بي خوابي بسيار مفيد است. چون عوامل محرك خواب ر بدن را فعال مي كند.
- ضمنا كاهو به درمان عدم هضم اسيد معده، كم خوني، ورم مفاصل، زكام، عدم تنظيم جريان خون، ورم مخاط روده بزرگ، يبوست، سرفه، ديابت، ورم معده، نقرس، تحريك پذيري روده، چاقي،استرس، سل، زخم معده و بيماري هاي مجاري ادراري كمك مي كند.
- برگ هاي كاهو حاوي ماده اي به نام "مواد مغذي فيتو" هستندكه در افزايش سلامتي و كاهش ابتلا به انواع بيماري ها موثر است.
- انواع ويتامين به وفور در كاهو يافت مي شوند. برگ هاي تازه آن سرشار از چندين نوع ويتامين آ و بتاكاروتن مي باشند. تنها با مصرف 100 گرم كاهو تازه و خام مي توانيد 274 درصد از ويتامين آ و 4443 ميكروگرم از بتاكاروتن روزانه خود را تامين نماييد (كاروتن ها در بدن به ويتامين آ تبديل مي شوند. 2 ميكروگرم كاروتن برابر با 1 آي يو ويتامين آ است). اين تركيبات به عنوان آنتي اكسيدان تلقي مي شوند. ويتامين آ براي حفظ سلامتي بافت مخاطي، پوست و چشم ها مفيد است. با مصرف انواع ميوه ها و سبزي هاي تازه حاوي "فلاونوئيد" بدن خود را از ابتلا به سرطان ريه و حفره دهان حفظ خواهيد كرد.
- زيگزانتين (هر 100 گرم كاهو حاوي 1730 ميكروگرم از اين ماده است) كه يكي از مهم ترين كاروتنوئيدها است در كاهو به وفور وجود دارد. اين ماده جذب لكه زرد شبكيه مي شود و سپس در انجا به آنتي اكسيدان تبديل مي شود. ضمنا در اين بخش عملكرد تنظيم نور نيز كنترل مي شود. بنابراين افراد ميانسال مي توانند به مصرف كاهو با بيماري "اي. ار. ام. دي" كه همان "بيماي لكه زرد رنگ شبيكه مربوط به افزايش سن" است مقابله كنند.
- ويتامين كا موجود در كاهو با تحريك فعاليت "استئوتروفيك" در استخوان ها حجم آنها را افزايش مي دهد. ضمنا اگر افراد مبتلا به آلزايمر به مصرف كاهو بپردازند، ميزان صدمه اعصاب در مغز آنها محدود مي شود.
- كاهوي تازه حاوي ويتامين سي و فولات است. فولات براي تركيب دي ان اي مفيد است و مانع ابتلاي جنين به "نقص لوله عصبي" در حين بارداري مي شود. ويتامين سي آنتي اكسيدان قوي است و در صورتي كه به طور منظم در غذاي مصرفي وجود داشته باشد، بدن را در مقابل عفونت تقويت مي كند.
- سرشار از ويتامين ب كمپلكس است. اين ويتامين ها شامل تيامين، ويتامين ب 6 و ريبوفلاوين ها است.

انتخاب و روش نگهداري كاهو
 

بهتر است كه كاهوي ترد و با رنگ روشن را انتخاب كنيد. از خريد كاهوهاي آب زده، داراي نقطه سياه رنگ و آنهايي كه تغيير رنگ داده اند خودداري كنيد.
هر كدام از انواع كاهو بايد به روش خاصي نگهداري شوند. بهتر است كه كاهو را داخل كيسه هاي پلاستيكي بسته بندي و آنها را داخل يخچال نگهداري كنيد.

روش هاي مصرف كاهو
 

ابتدا برگ هايي را كه رنگ طبيعي خود را از دست داده اند، جدا كرده و قسمت انتهايي تلخ مزه آن را با چاقو ببريد. سپس برگ هاي سالم را در اندازه هاي دلخواه برش دهيد و بخش ريشه آن را دور بريزيد.
هم اكنون برگ ها را با آب به خوبي شست و شو دهيد و براي نيم ساعت آن را داخل آب نمك قرار دهيد تاتمامي گل ها، كرم هاي ريز و تخم هاي انگل از آن جدا شوند. سپس آن را خشك كنيد. در زير سه روش مصرف كاهو وجود دارد:
- كاهوي خام و تازه را مي توانيد براي تهيه سالاد، قراردادن داخل انواع برگرها و ساندويچ ها مصرف كنيد.
- كاهوهاي چيني را معمولا سرخ كرده و يا مي جوشانند. سپس آنها را ه رشته هاي خوراكي (نودل) و برنج سرخ شده اضافه كنيد.
- كاهوهاي پهن برگ را مي توانيد با نخود، لوبيا سبز و انواع محصولات دريايي مثل ميگو و غيرو مخلوط و سپس مصرف كنيد.

خواص غذايي هر 100 گرم كاهو
 

- ويتامين آ: 540 آي يو
- ويتامين ب (تيامين): 0/4 ميلي گرم
- ريبوفلاوين: 2 ميلي گرم
- ويتامين سي: 8 ميلي گرم
- اين مقدار كاهو حاوي ويتامين ايي بسيار نيز هست،
- كلسيم: 22 ميلي گرم
- آهن: 5 ميلي گرم
- فسفر: 25 ميلي گرم
- پتاسيم: 125 ميلي گرم
- چربي: 2 گرم
- كربوهيدرات: 2/9 گرم
- پروتئين: 1/2 گرم
- كالري: 15
منبع: دانشمند شماره 579